SVEIKESNIS MAISTAS

Priminti, kad tai, ką valgome, yra labai svarbu, ko gero, tikrai nereikia. O ar kada nors susimąstėte, kokius ir kuo nesveiko maisto produktus galėtumėte pakeisti? Apie tai dar negalvojote? Tuomet į pagalbą skuba Loreta Fokienė, penkių vaikų mama ir svetainės „vegetarams.lt“ autorė.

Pradėkime nuo to, kas gi yra tas nesveikas maistas? Loreta pasakoja: „Nesveikas maistas yra tai, kas turi daug konservantų, saldiklių, kitų žmogaus sveikatai kenksmingų priedų. Na, aš žvelgdama vegetarės akimis, prie nesveiko maisto priskirčiau ir mėsą bei jos produktus, žuvį, kiaušinius. Tiesa, tai nėra vien mano nuomonė – mokslininkai ir gydytojai jau daugiau ar mažiau patvirtina, kad mažesnis šių produktų vartojimas gerina sveikatą.“ Tačiau, kas nesveika, tas labai skanu, tiesa? Žmonės yra linkę nekeisti nusistovėjusio, nors ir galbūt pabodusio, bet „pažįstamų“ patiekalų sąrašo. Tikriausiai parduotuvėje renkatės visuomet tuos pačius jums žinomus produktus, užuot išbandę vis ką nors nauja, ar ne taip?

Panaši situacija yra ir su sveikesniu maistu, įpratę valgyti tai, ką valgome, galbūt ir nesveikai, tačiau skaniai, nelabai ir griebiamės eksperimentuoti gamindami naujus, dar neragautus patiekalus, o ypač tada, kai jį sudaro mums neįprasti produktai. Tačiau, ką gali žinoti, galbūt pabandžius ir vieną kartą paragavus toks patiekalas taptų vienu iš labiausiai mėgstamų?

Loreta pabrėžia labai svarbų dalyką: „Svarbu ne kas valgoma, o kokiomis proporcijomis, kiek žalio maisto mityboje, kokia maisto kokybė.“ Be to, pašnekovė pateikia kelias sveikos mitybos taisykles, kiek iš jų laikotės Jūs?Be abejo, čia galioja ir dar viena visiems gerai žinoma frazė, jog nepakeičiamų nėra, todėl ir nesveikiems maisto produktams galima surasti alternatyvas. Loreta sako: „Jei mėsa žmogui būtina dėl joje esančių baltymų ir norima šio produkto atsisakyti, galima rinktis baltyminį augalinį maistą. Visi ankštiniai produktai: pupelės, žalieji žirneliai, šparaginės pupelės, šparaginiai žirniai, žirniai, avinžirniai, lęšiai (jų yra nemažai rūšių), soja ir jos patiekalai, kt. Grūdai, riešutai, sėklos taip pat puikus baltymų šaltinis. Jų kasdien turėtų būti žmogaus racione. Prie nesveikų produktų įtraukiau ir cukrų. Jo alternatyva – vaisiai, mirkyti džiovinti vaisiai (juos susmulkinus galima dėti į patiekalus, norint saldaus skonio). Puikiai saldina bananai – juos susmulkinus ir dedant į blynų, keksiukų, pyrago tešlą saldumo tikrai nepasigesite.“

Sveikos mitybos taisyklės:

  • Valgyti tik išalkus ir esant geros nuotaikos (streso metu sulėtėja visi organizmo procesai, maistas sunkiau įsisavinamas, kaupiasi šlakai).
  • Gerti prieš valgį, o ne jo metu ar pavalgius.
  • Nepersivalgyti.
  • Maistą gerti, t. y. gerai sukramtyti, nes virškinimo procesas prasideda jau burnoje.
  • Maistą gaminti vienam kartui, kad netektų šildyti. Ir, geriausia, suvalgyti kuo greičiau po pagaminimo, kol yra daugiau vertingų medžiagų.
  • Įsiklausyti į savo kūną: jis geriausiai jaučia, ko vienu ar kitu atveju norisi. Tačiau čia svarbu kūno švara – jei jis užterštas nesveika ilgamete mityba, pojūčiai gali būti išsikreipę.

Na, ir žinoma, negaliu nepasmalsauti, todėl Loretos klausiu, ar vegetariškas maistas padeda sulieknėti? Ir prašau, kad ji parekomenduotų, ką nors labai labai gardaus. Loreta atsako: „Sulieknėti pirmiausia padeda mažesnės porcijos (šypsosi). Na, ir didesnis šviežių žalių daržovių kiekis kasdien. Siekiančioms mažinti svorį rekomenduočiau rytą pradėti šilto vandens su ½ citrinos sulčių. Po 10–15 minučių galima susiplakti žaliąjį kokteilį. Čia tinka vaisiai, uogos, mirkytos čija sėklos (į pusę puodelio vandens įberkite šaukštelį šių sėklų ir palikite per naktį), daigai (liucernos, ridikėlių, saulėgrąžų), žalumynai (špinatai, dilgėlės, garšva). Vaisiai, uogos ir žalumynai užpilami vandeniu, suplakami kokteilių plaktuve arba sutrinami trintuve.

Užkandžiams geriau rinktis vaisius, daigintas sėklas, gerti pakankamai vandens.“

Publikuota: https://gamtosgrozioformule.lt/sie-patarimai-pades-nesveika-maista-pakeisti-sveikesniu/

Paulina Botyriute Parašė:  

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *